Факультатив «Орфографія» Зміст навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів Усього – 34 год. На тиждень – 1 год.
Факультатив
«Орфографія»
Зміст
навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів
Усього
– 34 год. На тиждень – 1 год.
№
|
К-сть год.
|
Дата
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
1
|
1
|
|
Вступ
Подорож до країни Орфографії.
Загальне
уявлення про орфографію як розділ мовознавства. Зв’язок орфографії з іншими розділами науки про мову. Види
орфограм. Орфографічне правило. Орфографічний словник.
|
Учень:
знає предмет
вивчення орфографії;
розуміє
зв’язок орфографії з іншими розділами науки про мову.
|
2
|
2
|
|
Велика
буква. Велика буква у власних назвах.
Поглиблення
вивченого про велику букву і лапки у власних назвах. Зв’язок із лексикологією
і морфологією: розрізнення іменників – власних та загальних назв.
|
Учень:
розпізнає
вивчену орфограму в словах;
уміє розпізнавати орфографічні помилки і
виправляти їх.
|
|
||||
3
|
1
|
|
Правила
переносу слів.
Основні
правила переносу. Перенос буквосполучень –ьо–
та –йо–. Склад. Правила
складоподілу (повторення). Зв’язок із морфемікою: поділ слова на значущі
частини.
|
Учень:
знає основні
правила переносу;
уміє
записувати слова, вказуючи можливі варіанти переносу.
|
4
|
1
|
|
Звукове
значення букв я, ю, є, ї.
Можливий
звуковий запис букв я, ю, є, ї.
Повторення правил фонетичної транскрипції. Орфоепічна помилка (практично).
Співвідношення букв і звуків у слові. Зв’язок із фонетикою та графікою: позначення звуків на письмі.
|
Учень:
розрізняє звукове
значення букв я, ю, є, ї у слові;
уміє
записувати слова фонетичною транскрипцією;
правильно
вимовляє звуки, що позначаються йотованими
буквами.
|
5
|
2
|
|
Звуки
мови і звуки мовлення.
Голосні
і приголосні звуки. Приголосні тверді і м’які, дзвінкі і глухі. Вимова
звуків, що позначаються буквами ґ та
г.
Зв’язок
із графікою: Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка).
|
Учень:
розрізняє
звуки мови і звуки мовлення;
правильно називає
букви і звуки;
уміє
розпізнавати звуки голосні і приголосні, дзвінкі і глухі, тверді і м’які.
|
|
||||
6
|
2
|
|
Ненаголошені
е, и. Способи перевірки літер, що
позначають ненаголошені голосні. Вимова наголошених і ненаголошених голосних.
Ненаголошені голосні [е] [и], [о] у
коренях слів. Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом. Усунення
орфографічних помилок. Орфоепічна помилка. Фонетична транскрипція
(практично). Орфографічний словник. Зв’язок із фонетикою: наголошені та
ненаголошені голосні.
|
Учень:
розпізнає
ненаголошені голосні в словах;
правильно
вимовляє голосні, що
уподібнюються;
пояснює правила
написання ненаголошених голосних;
уміє записувати
фонетичною транскрипцією слова із ненаголошеними голосними.
|
|
||||
7
|
2
|
|
Вимова
приголосних звуків. Уподібнення приголосних.
Вимова
дзвінких та глухих приголосних. Уподібнення за дзвінкістю-глухістю. Тверді , м’які та пом’якшені приголосні.
Уподібнення за м’якістю. Вимова буквосполучень –ться, –шся, –тч, –жці, –шці, – зьці та ін. Орфоепічна помилка.
Фонетична транскрипція (практично). Орфоепічний словник.
|
Учень:
розпізнає
в мовленнєвому потоці приголосні, що уподібнюються;
розрізняє
дзвінкі та глухі приголосні, правильно їх вимовляє;
пояснює випадки
уподібнення за допомогою вивчених правил;
уміє записувати
фонетичною транскрипцією слова із приголосними, що уподібнюються
|
8
|
1
|
|
Чергування
у-в, і-й.
Дія
в мові закону милозвучності. Поняття про чергування та його причини. Основні
випадки чергування у-в, і-й.
Випадки, коли чергування змінює лексичне значення слова.
|
Учень:
розрізняє
випадки чергування у-в, і-й;
уміє
знаходити помилки на вивчене орфографічне правило і виправляти їх;
знає про
дію закону милозвучності в українській мові й уміє його проілюструвати за
допомогою самостійно дібраних прикладів.
|
9
|
1
|
|
Практичне заняття №1.
Орфографічний
практикум.
Застосування
набутих знань на практиці. Вироблення практичних навичок. Удосконалення умінь
складати доповідь на лінгвістичну тему в науковому стилі. Корегування
орфографічних помилок.
Культура
мовлення: правильна вимова наголошених і ненаголошених голосних. Використання
логічного наголосу для виділення у вимові смислового навантаження.
|
Учень:
Застосовує
теоретичні знання на практиці.
|
10
|
1
|
|
Спрощення
в групах приголосних.
Дія
закону милозвучності в українській мові. Найбільш поширені буквосполучення, у
яких відбувається спрощення. Слова-винятки. Повторення вивченого з морфеміки
і словотвору. Фонетична транскрипція (практично). Зв’язок із фонетикою:
співвідношення звуків і букв у словах, де спрощення не відбувається на письмі.
|
Учень:
розпізнає
явища спрощення в групах приголосних у словах;
пояснює написання
слів за допомого вивчених правил;
визначає випадки,
коли спрощення відбувається тільки у вимові слів;
знає слова-винятки
|
11
|
1
|
|
Найпоширеніші
випадки чергування голосних звуків.
Умови
для чергування голосних у коренях та суфіксах. Чергування [о]-[а], [е]-[і], [е]-[и], [о][е]-[і],
[е]-[о] після шиплячих. Повторення вивченого з будови слова.
Спільнокореневі слова та форми слова. Орфоепічна норма.
|
Учень:
розпізнає
явища чергування голосних звуків;
пояснює вибір
необхідного звука за допомогою вивчених правил;
уміє
знаходити в тексті помилки і виправляти їх
|
12
|
1
|
|
Найпоширеніші
випадки чергування приголосних. Чергування г-ж-з, к-ч-ц, х-ш-с.
Загальні
закономірності чергування приголосних. Спільнокореневі слова та форми слова.
Повторення вивченого з морфології: іменник, прикметник, дієслово.
Орфографічний словник.
|
Учень:
розуміє
загальні закономірності чергування приголосних звуків;
пояснює вивчені
орфограми за допомогою правил;
уміє правильно
вимовляти слова із чергуваннями.
|
13
|
2
|
|
Позначення
м’якості приголосних на письмі. Правила вживання м’якого знака. Позначення
м’якості приголосних на письмі буквами ь,
і, я, ю, є. Сполучення ьо, йо.
Основні правила вживання знака м’якшення. Слова-винятки. Передача м’яких приголосних звукописом.
Корегування орфографічних помилок. Повторення: будова слова, уподібнення за
м’якістю. Орфографічна помилка (практично).
|
Учень:
розпізнає
вивчену орфограму і пояснює її за допомогою правил;
правильно
пише слова з орфограмою «М’який
знак»;
знаходить і виправляє
помилки на вивчену орфограму.
|
|
||||
14
|
2
|
|
Правила
вживання апострофа.
Правильна
вимова і написання слів з апострофом.
Повторення: звукове значення букв я,
ю, є, ї; будова слова, тверді та м’які приголосні. Слова-винятки.
Фонетична транскрипція (практично). Орфографічний словник.
|
Учень:
розпізнає
вивчену орфограму і пояснює її за допомогою правил;
правильно
пише слова з орфограмою
«Апостроф»;
знаходить і виправляє
помилки на вивчену орфограму;
знає
випадки позначення апострофом твердої вимови приголосних перед буквами я, ю, є, ї; уміє
обґрунтовувати за допомогою правил.
|
|
||||
15
|
2
|
|
Подвоєння
внаслідок збігу та на позначення подовжених приголосних. Збіг приголосних на
межі значущих частин слова. Подовження м’яких приголосних в іменниках,
прикметниках, прислівниках. Повторення: словотвір, будова слова, морфологія.
Орфоепічна норма. Орфографічна транскрипція (практично).
|
Учень:
розпізнає
вивчену орфограму і пояснює її за допомогою правил;
правильно
пише слова з орфограмою
«Подвоєння»;
знаходить і виправляє
помилки на вивчену орфограму;
уміє записувати
фонетичною транскрипцією слова з подвоєнням.
|
|
||||
16
|
1
|
|
Практичне заняття № 2.
Орографічний
тренінг.
Вироблення
практичних умінь і навичок. Робота з текстом. Редагування слів із вивченими
орфограмами. Усунення помилок на вивчені правила.
Культура
мовлення: засвоєння складних випадків слововживання.
|
Учень застосовує
здобуті знання на практиці
|
17
|
3
|
|
Написання
слів, що увійшли в українську мову з інших мов. Подвоєння в запозичених
словах – власних та загальних назвах. Слова-винятки. и, і у словах іншомовного походження. Правило «дев’ятки».
Вживання апострофа і м’якого знака у запозичених словах. Лексикологія:
запозичені та власне українські слова. Словник іншомовних слів.
|
Учень:
розпізнає
запозичені слова із вивченими орфограмами;
пояснює
написання слів за допомогою вивчених правил;
знає винятки
на вивчені правила.
|
|
||||
|
||||
18
|
3
|
|
Правопис
префіксів при-, пре-; з-(с-);
|
Учень:
розпізнає
вивчену орфограму і пояснює її за допомогою правил;
правильно
пише слова з орфограмою «Правопис
префіксів »;
знаходить і виправляє
помилки на вивчену орфограму.
|
|
роз-, без- та ін..
Правильна вимова префіксів. Написання
префіксів із ненаголошеними Е, И.
Вимова префіксів З- (С-).
Повторення: будова слова, словотвір, орфоепічна норма, лексичне
значення слова.
|
|||
|
||||
19
|
3
|
|
Уроки грамотності.
Застосування
набутих протягом курсу знань на практиці. Складні випадки правопису. Робота з
текстом. Формування правописних умінь і навичок. Морфемний та фонетичний розбір слова.
|
Учень:
застосовує
здобуті знання у нестандартних завданнях, виконує вправи узагальювального та
творчого характеру;
усвідомлює місце
вивчених орфограм у загальній мовній системі;
уміє робити
доповідь на лінгвістичну тему.
|
|
||||
|
||||
20
|
2
|
|
Повторення
вивченого за рік. Підсумкові заняття
|
|
|
||||
Усього
– 34 години
|
|
Комментарии
Отправить комментарий