Факультатив «Орфографія» Зміст навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів Усього – 34 год. На тиждень – 1 год.



Факультатив «Орфографія»
Зміст навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів
Усього – 34 год. На тиждень – 1 год.
К-сть год.
Дата
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
1
1

Вступ
Подорож  до країни Орфографії.
Загальне уявлення про орфографію як розділ мовознавства. Зв’язок орфографії  з іншими розділами науки про мову. Види орфограм. Орфографічне правило. Орфографічний словник.
Учень:
знає предмет вивчення орфографії;
розуміє зв’язок орфографії з іншими розділами науки про мову.

2
2

Велика буква. Велика буква у власних назвах.
Поглиблення вивченого про велику букву і лапки у власних назвах. Зв’язок із лексикологією і морфологією: розрізнення іменників – власних та загальних назв.
Учень:
розпізнає вивчену орфограму в словах;
уміє  розпізнавати орфографічні помилки і виправляти їх.

3
1

Правила переносу слів.
Основні правила переносу. Перенос буквосполучень –ьо–  та   –йо–. Склад. Правила складоподілу (повторення). Зв’язок із морфемікою: поділ слова на значущі частини.
Учень:
знає основні правила переносу;
уміє записувати слова, вказуючи можливі варіанти переносу.
4
1

Звукове значення букв я, ю, є, ї.
Можливий звуковий запис букв я, ю, є, ї. Повторення правил фонетичної транскрипції. Орфоепічна помилка (практично). Співвідношення букв і звуків у слові. Зв’язок із фонетикою та  графікою: позначення звуків на письмі.
Учень:
розрізняє звукове значення букв я, ю, є, ї у слові;
уміє записувати слова фонетичною транскрипцією;
правильно вимовляє  звуки, що позначаються йотованими буквами.
5
2

Звуки мови і звуки мовлення.
Голосні і приголосні звуки. Приголосні тверді і м’які, дзвінкі і глухі. Вимова звуків, що позначаються буквами ґ та г.
Зв’язок із графікою: Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка).
Учень:
розрізняє звуки мови і звуки мовлення;
правильно називає букви і звуки;
уміє розпізнавати звуки голосні і приголосні, дзвінкі і глухі, тверді і м’які.

6
2

Ненаголошені е, и. Способи перевірки літер, що позначають ненаголошені голосні. Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні [е] [и], [о] у коренях слів. Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом. Усунення орфографічних помилок. Орфоепічна помилка. Фонетична транскрипція (практично). Орфографічний словник. Зв’язок із фонетикою: наголошені та ненаголошені голосні.
Учень:
розпізнає ненаголошені голосні в словах;
правильно вимовляє голосні, що уподібнюються;
пояснює правила написання ненаголошених голосних;
уміє записувати фонетичною транскрипцією слова із ненаголошеними голосними.

7
2

Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних.
Вимова дзвінких та глухих приголосних. Уподібнення за дзвінкістю-глухістю.  Тверді , м’які та пом’якшені приголосні. Уподібнення за м’якістю. Вимова буквосполучень –ться, –шся, –тч, –жці, –шці, – зьці та ін. Орфоепічна помилка. Фонетична транскрипція (практично). Орфоепічний словник.
Учень:
розпізнає в мовленнєвому потоці приголосні, що уподібнюються;
розрізняє дзвінкі та глухі приголосні, правильно їх вимовляє;
пояснює випадки уподібнення за допомогою вивчених правил;
уміє записувати фонетичною транскрипцією слова із приголосними, що уподібнюються
8
1

Чергування у-в, і-й.
Дія в мові закону милозвучності. Поняття про чергування та його причини. Основні випадки чергування у-в, і-й. Випадки, коли чергування змінює лексичне значення слова.
Учень:
розрізняє випадки чергування у-в, і-й;
уміє знаходити помилки на вивчене орфографічне правило і виправляти їх;
знає про дію закону милозвучності в українській мові й уміє його проілюструвати за допомогою самостійно дібраних прикладів.
9
1

Практичне заняття №1.
Орфографічний практикум.
Застосування набутих знань на практиці. Вироблення практичних навичок. Удосконалення умінь складати доповідь на лінгвістичну тему в науковому стилі. Корегування орфографічних помилок.
Культура мовлення: правильна вимова наголошених і ненаголошених голосних. Використання логічного наголосу для виділення у вимові смислового навантаження.

Учень:
Застосовує теоретичні знання на практиці.
10
1

Спрощення в групах приголосних.
Дія закону милозвучності в українській мові. Найбільш поширені буквосполучення, у яких відбувається спрощення. Слова-винятки. Повторення вивченого з морфеміки і словотвору. Фонетична транскрипція (практично). Зв’язок із фонетикою: співвідношення звуків і букв у словах, де спрощення не відбувається на письмі.
Учень:
розпізнає явища спрощення в групах приголосних у словах;
пояснює написання слів за допомого вивчених правил;
визначає випадки, коли спрощення відбувається тільки у вимові слів;
знає слова-винятки

11
1

Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків.
Умови для чергування голосних у коренях та суфіксах. Чергування [о]-[а], [е]-[і], [е]-[и], [о][е]-[і], [е]-[о] після шиплячих. Повторення вивченого з будови слова. Спільнокореневі слова та форми слова. Орфоепічна норма.
Учень:
розпізнає явища чергування голосних звуків;
пояснює вибір необхідного звука за допомогою вивчених правил;
уміє знаходити в тексті помилки і виправляти їх
12
1

Найпоширеніші випадки чергування приголосних. Чергування г-ж-з, к-ч-ц, х-ш-с.
Загальні закономірності чергування приголосних. Спільнокореневі слова та форми слова. Повторення вивченого з морфології: іменник, прикметник, дієслово. Орфографічний словник.
Учень:
розуміє загальні закономірності чергування приголосних звуків;
пояснює вивчені орфограми за допомогою правил;
уміє правильно вимовляти слова із чергуваннями.
13
2

Позначення м’якості приголосних на письмі. Правила вживання м’якого знака. Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, я, ю, є. Сполучення ьо, йо. Основні правила вживання знака м’якшення. Слова-винятки.  Передача м’яких приголосних звукописом. Корегування орфографічних помилок. Повторення: будова слова, уподібнення за м’якістю. Орфографічна помилка (практично).
Учень:
розпізнає вивчену орфограму і пояснює її за допомогою правил;
правильно пише слова з орфограмою «М’який знак»;
знаходить і виправляє помилки на вивчену орфограму.

14
2

Правила вживання апострофа.
Правильна вимова і написання слів з апострофом.  Повторення: звукове значення букв я, ю, є, ї; будова слова, тверді та м’які приголосні. Слова-винятки. Фонетична транскрипція (практично). Орфографічний словник.
Учень:
розпізнає вивчену орфограму і пояснює її за допомогою правил;
правильно пише слова з орфограмою «Апостроф»;
знаходить і виправляє помилки на вивчену орфограму;
знає випадки позначення апострофом твердої вимови приголосних перед буквами я, ю, є, ї; уміє обґрунтовувати за допомогою правил.

15
2

Подвоєння внаслідок збігу та на позначення подовжених приголосних. Збіг приголосних на межі значущих частин слова. Подовження м’яких приголосних в іменниках, прикметниках, прислівниках. Повторення: словотвір, будова слова, морфологія. Орфоепічна норма. Орфографічна транскрипція (практично).
Учень:
розпізнає вивчену орфограму і пояснює її за допомогою правил;
правильно пише слова з орфограмою «Подвоєння»;
знаходить і виправляє помилки на вивчену орфограму;
уміє записувати фонетичною транскрипцією слова з подвоєнням.

16
1

Практичне заняття № 2.
Орографічний тренінг.
Вироблення практичних умінь і навичок. Робота з текстом. Редагування слів із вивченими орфограмами. Усунення помилок на вивчені правила.
Культура мовлення: засвоєння складних випадків слововживання.
Учень застосовує здобуті знання на практиці
17
3

Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов. Подвоєння в запозичених словах – власних та загальних назвах. Слова-винятки. и, і у словах іншомовного походження. Правило «дев’ятки». Вживання апострофа і м’якого знака у запозичених словах. Лексикологія: запозичені та власне українські слова. Словник іншомовних слів.
Учень:
розпізнає запозичені слова із вивченими орфограмами;
пояснює написання слів за допомогою вивчених правил;
знає винятки на вивчені правила.


18
3

Правопис префіксів при-, пре-; з-(с-);
Учень:
розпізнає вивчену орфограму і пояснює її за допомогою правил;
правильно пише слова з орфограмою «Правопис префіксів »;
знаходить і виправляє помилки на вивчену орфограму.

 роз-, без- та ін.. Правильна вимова префіксів.  Написання префіксів із ненаголошеними Е, И.  Вимова префіксів З- (С-).  Повторення: будова слова, словотвір, орфоепічна норма, лексичне значення слова.

19
3

Уроки грамотності.
Застосування набутих протягом курсу знань на практиці. Складні випадки правопису. Робота з текстом. Формування правописних умінь і навичок.  Морфемний та фонетичний розбір слова.
Учень:
застосовує здобуті знання у нестандартних завданнях, виконує вправи узагальювального та творчого характеру;
усвідомлює місце вивчених орфограм у загальній мовній системі;
уміє робити доповідь на лінгвістичну тему.


20
2

Повторення вивченого за рік. Підсумкові заняття


Усього – 34 години




Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Літературні диктанти "Захар Беркут" Івана Франка

Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Своєрідність композиції твору. Особливості її мови та символіка образів-жителів країни.

Склад. Правила переносу з рядка в рядок.