Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Своєрідність композиції твору. Особливості її мови та символіка образів-жителів країни.



 Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Своєрідність композиції твору. Особливості її мови та символіка образів-жителів країни.
Мета: продовжити знайомство учнів з повістю-казкою Галини Малик, вчити виразно читати, визначати незвичайне у змісті та символіку образів; ознайомити з особливостями побудови композиції твору та особливостями її мови; вчити учнів характеризувати вчинки образів-персонажів, давати об’єктивну оцінку їхнім діям; розвивати вміння аналізувати та робити висновки; виховувати посидючість та відповідальність за завершену справу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменниці, виставка учнівських ілюстрацій, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.      Перевірка домашнього завдання.
Гра «Назви героя за його вчинком»
1.      «Я тільки хочу дізнатися, як можна вибратися з Недоладії» (Аля)
2.      Приносить недороблені речі у країну Недоладію (карлик Недочеревик)
3.      Одягає шолом замість голови (перший Недорадник)
4.      Підписує наказ про страту Алі (Недороль Х)
5.      Охороняють Алю у підземеллі (Недовус і Недоборода)
6.      Просить вибачення у Алі (Недороль Х)
7.      Звільнив Алю з підземелля (Недопопелюшка)
8.      Відремонтував годинник (Недождень)
9.      Згуртував недоладян ( Недоладько)
10.  Заховали шолом Недорадника ( Аля і Недопопелюшка)
11.  Замкнув Недорадника за гратами.(Недовус, Недоборода) 
12.   Гострив сокиру (кат).

·        Тест
– А зараз ми з вами напишемо тест за змістом твору. Це потрібно для перевірки того, чи уважно ви читали твір, а також допоможе вам згадати деякі епізоди казки. Слухайте питання і відповіді уважно. Кожен за цей тест отримає оцінку.
1.Що відрізняло Алю від інших дітей?
А Вона нічого не могла доробити до кінця;
Б вона була дуже розумна;
В вона була зовсім непосидюча;
Г вона була звичайною дівчинкою.
2. Як вона вишила подарункового рушничка для бабусі?
А Повністю, з гарним квітковим візерунком;
Б вишила лише половину рушника;
В поставила лише один хрестик;
Г вишила кілька квіточок.
3.Кого побачила Аля у своїй кімнаті?
А Домовика у старій одежі;
Б маленького чоловіка в величезних черевиках;
В невідому істоту в чудернацькому костюмі;
Г кролика в маленькому капелюсі.
4.Хто першим зустрівся дівчинці в дивній країні?
А Песики з рюкзаками;
Б котики в чоботях;
В кролики в окулярах;
Г рибки під парасольками.
5.Як називалась країна, до якої потрапила Аля?
А Недоладія;                         
Б Недоділанія;
В Недоробія;                          
Г Недопрація.
6. Хто був правителем диво-країни?
А Недороб Десятий;              
Б Недоділь Десятий;
В Недороль Десятий;           
Г Недоноль Десятий.
7. Кого зі старих знайомців Аля зустріла у Недоладії
А Своїх однокласників
Б Своїх батьків
В чоловічка, якого вона колись не домалювала
Г дівчину, з якою вони ходили до дитячого садочку
8. Чому перший Недорадник носив лицарський шолом?
А Йому це подобалось;
Б він був лицарем;
В у нього не було іншого капелюха;
Г у нього не було голови.
9. Що було незвичайного у будинку чарівника Недочеревика
А у нього жили невідомі істоти
Б у будинку не було нічого із меблів
В у будинку виповнялися усі бажання
Г у будинку жила стара мати Недочеревика
10. Чому Аля не повернулася додому, коли в неї з’явилася така можливість?
А їй захотілося назавжди залишитися у Недоладії
Б карлик Недочеревик спіймав дівчину і перетворив на жабку
В вона не могла покинути Недоладька
Г їй відрубив голову Перший Недорадник
11. Що знайшла Аля в домі Недочеревика?
А Двері, які вели до її кімнати;
Б інструкцію з повернення додому;
В свої втрачені речі;
Г голову Першого Недорадника.
12. хто міг бачити обличчя Першого Недорадника
А Тільки Недопопелюшка
Б Тільки Недороль Х
В Тільки Аля
Г Сам Перший Недорадник у дзеркалі
·        Взаємоперевірка
– А зараз обміняйтесь зошитами. Я зачитую правильні відповіді, а ви – перевіряєте своїх товаришів (перевірка)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя. Символіка країни та її мешканців
Події казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» відбуваються в зачарованій країні Недоладії, де живуть усі недороблені справи. Столицею є місто Недоград. Письменниця змальовує його так: «Таке місто може хіба що приснитися в примарному сні. На кривулястих вуличках безладно стояли не будинки, а якісь роз-валюхи. Один будинок був наче ножем перерізаний навпіл. У деяких бракувало вікон і зовсім не було дверей. Замкові башти були криві, наче їх погнуло вітром, і кожній чогось не вистачало. Центральну вежу прикрашав величезний старовинний годинник, на якому була лише одна стрілка — хвилинна».
Цей опис дивує лише на перший погляд, але якщо пригадати, що всі речі в країні — недороблені, то все стає на свої місця. Недо-ладія — це символічне місце, куди потрапляють ті, хто недоробив 100 і більше справ. Та навіть коли Недорадник зник, а Недоладний залишились доробляти усі речі в країні, вона все одно була, бо щодня, завдяки Недочеревику в ній з'являють нові недороблені речі. Єдиний вихід — це доробляти усі свої справи вчасно і не залишити шансів Недочеревику. Ви згодні з цим?
Символ
Символічне значення
Країна Недоладія
безлад і недороблені справи
Недоладько
працьовитість і відданість
Недопопелюшка
дружелюбність і безкорисливість
Недокватирка
людська недбалість
Недочеревик
справедливість, колекціонування недороблених справ
Недороль Десятий
бездіяльність і боягузтво
Перший Недорадник
жорстокість і лють
Недовус
товариськість

2.  Вибіркове читання.
- Зачитайте елементи незвичайного, що дівчинка побачила на озері.
- Чим вразило Алю місто?
- Яким був будиночок Недочеревика?
3.Бесіда з учнями за змістом повісті-казки, визначення елементів незвичайного
·         Що незвичайне сталось із Алею при зустрічі із незнайомим маленьким чоловічком у її кімнаті?
·         З чого Недочеревик ліпить країну Недоладію?
·         Чому він створює таку недосконалу країну?
·         На прикладі Недочеревика поясніть, що буває, коли у справу не кладати душу
·         Що означають слова Недороля «…бути без душі – це навіть гірше, ніж без голови»?
4. Скласти інформаційне горно «Риси характеру Недочеревика»
Недочеревик: радіє з бід інших, бездушний, жадібний, підступний, будинок і речі впорядку, живе окремо.
 Складання інформаційного грона «Перший Недорадник»
1.      Чому Перший Недорадник переслідував жителів міста?
2.      Яку він мав владу над ними?
3.      Зачитайте опис очей Першого Недорадника.
4.      Чому їх ніхто не бачив, крім Алі?
5.      Про що свідчить злий і жорстокий погляд?
Перший не дорадник: прагне влади, злий і жорстокий прагне знищити Алю, тероризує Недороля і недоладян.
5.Записати позитивні і негативні риси характеру Недороля Х (робота в парах)
Позитивні
Негативні
Радо зустрічає Алю
Боїться Недорадника
Хоче їй допомогти
Підписує наказ про страту
Просить вибачення у в’язниці
Не хоче її випустити
Працює сторожем
Коли зчинився галас, зарився у ліжко
·         Чи може правити такий правитель державою?
·         Хто ще зі знайомих Алі схожий на Недороля Х?
·         «Друзі пізнаються в біді». Доведіть це прислів’я на прикладі Недопопелюшки і Недоладька
·         Кого зі знайомих Алі ми можемо віднести до справжніх друзів, а кого до ворогів?
·         Про кого із них ви б сказали «шляхетний», «благородний»
6. Характеристика образу Алі
      
Аля до того, як потрапила в країну Недоладію
Аля після повернення додому з країни Недоладії
Груба
ввічлива
ніколи не закінчує розпочату справу до кінця
товариська
запальна по відношенню до рідних
не залишає справи на потім
Нечепура
врівноважена

здатна на співчуття

турботлива

1.      Композиція твору.
 Пояснення учителем теоретичного питання.
Композиція (від лат. «складання») – це побудова художнього твору, розташування у певній послідовності всіх його частин (епізодів, розділів, сцен, картин, образів), розгортання подій у творі  та групування персонажів.  
 Бесіда про композицію і жанр казки:
-   Із кількох розділів складається твір?
-   Навіщо авторка кожному із 29 розділів дала окрему назву? Чи допомогли вам ці назви краще зрозуміти прочитане, викликали бажання читати далі?
-   Яка роль у творі останнього розділу, що має назву "Розділ двадцять дев’ятий, останній, і хоча він дуже короткий, його не можна вважати недоробленим, бо такі вони і є, ці останні розділи, які ще звуть епілогами”? Що таке, на вашу думку, епілог?
-   Що таке літературна казка? Які літературні казки вам відомі?
-   Твір Г. Малик "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії” – не звичайна казка, а повість-казка.
- Назвіть місце, де відбувається дія.
Читання в особах даного епізоду.
7. Складання плану за казкою:
1) Негативні звички Алі.
2) Аля і Недочеревик.
3) Зустріч Алі із Недоладьком.
4) Розповідь Недороля Десятого.
5) У будиночку Недочеревика.
6) Дівчинка у вязниці.
7) Недождень лагодить годинник.
8) Дівчинка прощається із жителями Недоладії.
9) Аля вдома.
8. Особливості мови твору.
         а) Кожному  письменнику властива своя індивідуальна мова написання творів, ніби свій почерк. Давайте спробуємо зрозуміти мову казки, над якою працюємо.
·         Чи використовує Г.Малик зменшено-пестливі слова? Знайдіть їх у тексті.
·         Чи однакова емоційним забарвленням мова персонажів? Доведіть свою думку.
·          Хто з героїв викликає у нас відразу? Хто нам подобається? Чи має значення для характеристики персонажів їх мова?
·         Що символізує префікс недо- у власних іменах казки?
б) Знайдіть у тексті пейзаж, за допомогою якого письменниця запрошує читачів у незвичайний, фантастичний світ казки.
V. Рефлексія
«Незакінчене речення».
  На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .
  Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .
– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .
– На уроці мені було… .
– Удома  я розповім батькам (сестрі, брату) про... .

VI. Оцінювання
Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,
всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,
тож роздаю вам очікувану нагороду –
гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.


VII. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Літературні диктанти "Захар Беркут" Івана Франка

Склад. Правила переносу з рядка в рядок.