Тема: Незмінювані іменники.
Тема: Незмінювані іменники.
Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, відмінок, формувати вміння правильно вживати їх у мовленні, сприяти збагаченню словникового запасу.Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вибірковий
диктант.
З а в д а н н я: виписати іменники,
визначити рід, відміну, групу, відмінок, число.Не цурайтесь мови
Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця.
Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято,
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Бо ж вона така багата,
Українська мова,
Неповторна, і крилата,
І така чудова!
І цвіте у ній кохання,
Рушники з квітками,
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.
Найрідніше, сокровенне,
Найдорожче в світі,
І святкове, і буденне,
В ній батьки і діти.
Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду,
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу.
3. Дайте відповіді на запитання
-Яка частина мови називається
іменником?
-За якою ознакою іменники діляться на відміни?
-Які іменники не мають жодної відміни?
-Чому іменники таксі, шосе, канікули не належать до жодної відміни?
-За якою ознакою іменники діляться на відміни?
-Які іменники не мають жодної відміни?
-Чому іменники таксі, шосе, канікули не належать до жодної відміни?
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Попереджувальний диктант.
1.І Київ радісно шумить над шахтами метро. (Б. Сосюра) 2.Граціозною групою застигли на острівці рожевокрилі фламінго. (О. Гончар) 3.Хтось на вербі у стилі рококо вінок заплітав. (П. Тичина) 4.Нашвидку влаштувавшись у готелі, Захар поїхав шукати адресне бюро. (І. Ле) 5.Ідуть шахтарки по шосе, і жарти й сміх. (Б. Сосюра)
2. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу, с.
Коментар учителя. Іменники, що мають лише форму множини,
характеризуються такими особливостями:
У родовому відмінку мають закінчення -ів, -їв, -ев та нульове: виборів, Гімалаїв, саней, Альп, Карпат;
В орудному відмінку деякі іменники мають паралельні
форми: дверми – дверима, ворітьми – воротами.
Коментар учителя. Не всі іменники змінюються. Так, існує певна група
іменників, що не відмінюються за відмінками. Тому їх не можна віднести ні до
однієї з чотирьох відмін:
Іншомовні слова з кінцевим голосним: кіно, радіо, колібрі, рагу, меню; але: пальто, пальта, в пальті;
Жіночі прізвища на приголосний та о або на -ко, -ло: про Зою Гайдай, із Зоєю Гайдай, від Оксани Петрусенко; але чоловічі відмінюються;
більшість складноскорочених слів-абревіатур: у БМУ,
будинок ГЕС, але: на ЛАЗі.
Назви осіб за професією чи видом діяльності
належать до іменників чоловічого роду, хоча можуть називати осіб як чоловічої,
так і жіночої статі: Молодий інженер розробив проект. Досвідчений лікар
проконсультувала пацієнта.
Рід незмінюваних іменників іншомовного походження
Назви осіб чоловічої статі — іменники чоловічого роду,
жіночої статі — жіночого роду
|
мадам (жіночий), маестро (чоловічий)
|
Назви тварин — іменники чоловічого роду
|
поні, шимпанзе, кенгуру
|
Назви неістот — іменники середнього роду
|
резюме, таксі, бюро
|
Географічні назви — рід визначається за загальною назвою
|
Капрі (острів) — чоловічий, Сочі (місто) — середній,
Міссісіпі (ріка) — жіночий
|
Запам’ятайте: цеце (муха) — жін., івасі, путпасу
(риба) — жін., авеню (вулиця) — жін., кольрабі (капуста) — жін., салямі
(ковбаса) — жін., гінді (мова) — жін., сироко, торнадо (вітер) — чол.
Іменник пальто відмінюється.
Робота з підручником
Вправа 3. Творча робота.
Завдання: з трьома-чотирма словами скласти речення.
Теплий шарф — (кашне) перелік страв — (меню) столиця Японії — (Токіо) маленькі коні — (поні) короткий зміст опери — (лібрето) столиця Грузії — (Тбілісі) стоянка для паровозів і вагонів — (депо) автомобіль з лічильником — (таксі) кольорові нитки для вишивання — (муліне)
V.
ЗАКРІПЛЕННЯ
ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Зробити синтаксичний розбір речення, аналіз.
На склі стареньких окулярів застигла радісна сльоза.
Назвіть іменник, який має форму лише множини
Визначте рід, число і відмінок цього іменника
Творча робота: відредагувати сполучення слів
Зупинитися перед воротями, погнатися за гусями, не давати грошів.
VI.
РЕФЛЕКСІЯ
Утворити й записати словосполучення, у яких
головними словами були б подані незмінювані іменники, а залежними – дібрані до
них прикметники.До якого роду належить кожен із незмінюваних іменників?Чому?
Ательє, монпансьє, пап’є – маше, фойє, турне, метро, сопрано, рагу, колібрі.
2.Скласти речення з незмінюваними іменниками пюре,табло, таксі, пальто.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити теоретичний матеріал,
виконати вправу
Не цурайтесь мови
Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця.
Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято,
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Бо ж вона така багата,
Українська мова,
Неповторна, і крилата,
І така чудова!
І цвіте у ній кохання,
Рушники з квітками,
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.
Найрідніше, сокровенне,
Найдорожче в світі,
І святкове, і буденне,
В ній батьки і діти.
Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду,
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу.
(Н. Красоткіна)
Завдання: з трьома-чотирма словами скласти речення.
Теплий шарф — (кашне) перелік страв — (меню) столиця Японії — (Токіо) маленькі коні — (поні) короткий зміст опери — (лібрето) столиця Грузії — (Тбілісі) стоянка для паровозів і вагонів — (депо) автомобіль з лічильником — (таксі) кольорові нитки для вишивання — (муліне).
2.Зробити синтаксичний розбір речення, аналіз.
На склі стареньких окулярів
застигла радісна сльоза.
2.1. Назвіть іменник, який має форму лише множини
2.2. Визначте рід, число і відмінок цього іменника
3.Творча робота: відредагувати сполучення слів
Зупинитися
перед воротями, погнатися за гусями, не давати грошів.
3. 1. Утворити й записати словосполучення, у яких
головними словами були б подані незмінювані іменники, а залежними – дібрані до
них прикметники.До якого роду належить кожен із незмінюваних іменників?Чому?
Ательє, монпансьє, пап’є – маше, фойє, турне, метро, сопрано, рагу, колібрі.
3. 2. Скласти речення з незмінюваними іменниками
Пюре,табло, таксі, пальто.
Комментарии
Отправить комментарий