Тема: Незмінювані іменники.



Тема: Незмінювані іменники.

Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, відмінок, формувати вміння правильно вживати їх у мовленні, сприяти збагаченню словникового запасу.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
          ХІД УРОКУ     
I.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
          1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вибірковий диктант.
З а в д а н н я: виписати іменники, визначити рід, відміну, групу, відмінок, число.
Не цурайтесь мови
Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця.
Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято,
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Бо ж вона така багата,
Українська мова,
Неповторна, і крилата,
І така чудова!
І цвіте у ній кохання,  
Рушники з квітками,
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.
Найрідніше, сокровенне,
Найдорожче в світі,
І святкове, і буденне,
В ній батьки і діти.
Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду,
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу.

                                                                                              (Н. Красоткіна)
              3. Дайте відповіді на запитання
-Яка частина мови називається іменником?
-За якою ознакою іменники діляться на відміни?
-Які іменники не мають жодної відміни?
-Чому іменники таксі, шосе, канікули не належать до жодної відміни?

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV.    СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
             1.  Попереджувальний диктант.
1.І Київ радісно шумить над шахтами метро. (Б. Сосюра) 2.Граціозною групою застигли на острівці рожевокрилі фламінго. (О. Гончар) 3.Хтось на вербі у стилі рококо вінок заплітав. (П. Тичина) 4.Нашвидку влаштувавшись у готелі, Захар поїхав шукати адресне бюро. (І. Ле) 5.Ідуть шахтарки по шосе, і жарти й сміх. (Б. Сосюра)
            2. Робота з підручником.
 Опрацювання теоретичного матеріалу, с.
Коментар учителя. Іменники, що мають лише форму множини, характеризуються такими особливостями:

У родовому відмінку мають закінчення -ів, -їв, -ев та нульове: виборів, Гімалаїв, саней, Альп, Карпат;
В орудному відмінку деякі іменники мають паралельні форми: дверми – дверима, ворітьми – воротами.
Коментар учителя. Не всі іменники змінюються. Так, існує певна група іменників, що не відмінюються за відмінками. Тому їх не можна віднести ні до однієї з чотирьох відмін:

Іншомовні слова з кінцевим голосним: кіно, радіо, колібрі, рагу, меню; але: пальто, пальта, в пальті;

Жіночі прізвища на приголосний та о або на -ко, -ло: про Зою Гайдай, із Зоєю Гайдай, від Оксани Петрусенко; але чоловічі відмінюються;
більшість складноскорочених слів-абревіатур: у БМУ, будинок ГЕС, але: на ЛАЗі.
Назви осіб за професією чи видом діяльності належать до іменників чоловічого роду, хоча можуть називати осіб як чоловічої, так і жіночої статі: Молодий інженер розробив проект. Досвідчений лікар проконсуль­тувала пацієнта.

Рід незмінюваних іменників іншомовного походження

Назви осіб чоловічої статі — іменники чоловічого роду, жіночої статі — жіночого роду
мадам (жіночий), маестро (чоловічий)
Назви тварин — іменники чоловічого роду
поні, шимпанзе, кенгуру
Назви неістот — іменники середнього роду
резюме, таксі, бюро
Географічні назви — рід визначається за загальною назвою
Капрі (острів) — чоловічий, Сочі (місто) — середній, Міссісіпі (ріка) — жіночий
Запам’ятайте: цеце (муха) — жін., івасі, путпасу (риба) — жін., авеню (вулиця) — жін., кольрабі (капуста) — жін., салямі (ковбаса) — жін., гінді (мова) — жін., сироко, торнадо (вітер) — чол.
Іменник пальто відмінюється.
Робота з підручником
    Вправа    
                  3. Творча робота.
Завдання: з трьома-чотирма словами скласти речення.
 Теплий шарф — (кашне) перелік страв — (меню) столиця Японії — (Токіо) маленькі коні — (поні) короткий зміст опери — (лібрето) столиця Грузії — (Тбілісі) стоянка для паровозів і вагонів — (депо) автомобіль з лічильником — (таксі) кольорові нитки для вишивання — (муліне)
V.               ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Зробити синтаксичний розбір речення, аналіз.

На склі стареньких окулярів застигла радісна сльоза.

Назвіть іменник, який має форму лише множини
Визначте рід, число і відмінок цього іменника

Творча робота: відредагувати сполучення слів

Зупинитися перед воротями, погнатися за гусями, не давати грошів.
VI.    РЕФЛЕКСІЯ
Утворити й записати словосполучення, у яких головними словами були б подані незмінювані іменники, а залежними – дібрані до них прикметники.
До якого роду належить кожен із незмінюваних іменників?Чому?
Ательє, монпансьє, пап’є – маше, фойє, турне, метро, сопрано, рагу, колібрі.
2.Скласти речення з незмінюваними іменниками пюре,табло, таксі, пальто.
VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити теоретичний матеріал, виконати вправу







З а в д а н н я: виписати 10  іменників, визначити рід, відміну, групу, відмінок, число.
Не цурайтесь мови
Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця.
Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято,
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Бо ж вона така багата,
Українська мова,
Неповторна, і крилата,
І така чудова!
І цвіте у ній кохання,  
Рушники з квітками,
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.
Найрідніше, сокровенне,
Найдорожче в світі,
І святкове, і буденне,
В ній батьки і діти.
Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду,
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу.
                                                                    (Н. Красоткіна)




1.Творча робота.
Завдання: з трьома-чотирма словами скласти речення.
 Теплий шарф — (кашне) перелік страв — (меню) столиця Японії — (Токіо) маленькі коні — (поні) короткий зміст опери — (лібрето) столиця Грузії — (Тбілісі) стоянка для паровозів і вагонів — (депо) автомобіль з лічильником — (таксі) кольорові нитки для вишивання — (муліне).

2.Зробити синтаксичний розбір речення, аналіз.
На склі стареньких окулярів застигла радісна сльоза.
2.1. Назвіть іменник, який має форму лише множини
2.2. Визначте рід, число і відмінок цього іменника


3.Творча робота: відредагувати сполучення слів
Зупинитися перед воротями, погнатися за гусями, не давати грошів.
3. 1. Утворити й записати словосполучення, у яких головними словами були б подані незмінювані іменники, а залежними – дібрані до них прикметники.
До якого роду належить кожен із незмінюваних іменників?Чому?
Ательє, монпансьє, пап’є – маше, фойє, турне, метро, сопрано, рагу, колібрі.
3. 2. Скласти речення з незмінюваними іменниками
Пюре,табло, таксі, пальто.





Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Літературні диктанти "Захар Беркут" Івана Франка

Склад. Правила переносу з рядка в рядок.

Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Своєрідність композиції твору. Особливості її мови та символіка образів-жителів країни.