Склад. Правила переносу з рядка в рядок.



Склад. Правила переносу з рядка в рядок.
Мета: поглибити знання учнів про наголос в українській мові; удосконалювати навички складоподілу, переносу слів із рядка в рядок; ознайомити з орфоепічним словником та словником наголосів, навчити користуватися ними; розвивати мовну культуру.
Обладнання: орфоепічний словник, підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
§ І.   Актуалізація опорних знань учнів
1.   Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування.    
— що таке фонетика або графіка, орфоепія, орфоргафія, звук?
— скільки є звуків в українській мові?
— назвати кількість голосних;
— скільки приголосних звуків в українській мові?
— скільки звуків у певному слові (яма,спокій, ступінь)
— назвати звуки, які складаються з двох букв;
— назвати букви, що завжди позначають два звуки;
2.   Самостійна робота.
Запишіть слова, вставляючи пропущені букви та розподіляючи на два стовпчики: І — з літерою г; ІІ — з літерою ґ.
Дзи..а, ..рудень, ..рецький, ..удзик, ..умовий, ..осподар, ..азда, одя.., ..ілка, ..роно, я..ода, ..онт, а..рус, ви..ляд, ..отель.
§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
   Лінгвістична гра.
Складіть слова з наборів букв, прочитайте утворене прислів’я.
Тийлю — сяцьмі ріввіт і вихкри хівшля.
(Лютий — місяць вітрів і кривих шляхів.)
Що ви зробили, щоб утворити слова?
ІІІ.      Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.   Слово вчителя.
1)   Склад слова. Односкладові, двоскладові та багатоскладові слова.
Склад — це частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря. У слові стільки складів, скільки в ньому голосних звуків. Склад утворюється тільки з голосного звука або поєднанням голосного з одним або кількома приголосними.
За кількістю складів слова бувають односкладові, двоскладові та багатоскладові. Наприклад: яр, я-вір, я-ру-га.
2)   Відкриті та закриті склади.
Склад, що закінчується голосним звуком, називається відкритим. Наприклад: ме-ло-ді-я. Склад, що закінчується приголосним звуком, називається закритим. Наприклад: аб-зац.
3)   Правила переносу.
Слова з рядка в рядок переносимо за складами. Проте не можна плутати правила поділу на склади з правилами переносу. Треба пам’ятати:
одна буква не переноситься й не залишається в попередньому рядку;
не можна розривати буквосполучень дж, дз, які позначають на письмі один звук; якщо дж, дз не становлять одного звука, їх можна розривати;
не можна розривати буквосполуки йо, ьо;
не розриваються абревіатури: УАПЦ, МАГАТЕ;
при перенесенні прізвищ не можна залишати на попередньому рядку ініціали або інші умовні скорочення.
 2.  Робота з підручником.
1)   Опрацювання теоретичного матеріалу ст.101.
2)   Виконання вправ 215, 216.
3.   Робота біля дошки й у зошитах.
Перепишіть, поділяючи виділені слова на склади, укажіть у дужках кількість складів, усно охарактеризуйте їх.
Рідна мова
Буква до букви —
І виникло слово.
Слово до слова —
Звучить рідна мова.
(І. Січовик)
4.   Самостійна робота.
Перепишіть слова, показавши всі можливі переноси.
Броджу, саджу, кукурудза, гайок, пайок, війна, байка, галка, юрба, ювіляр, ясний, ялина, аптека, щоденний, туманний, годинник, Марія, Юля, подзвонити, надзвичайний, відзнаки, подвір’я, Яша.
§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок
  Учитель:  Продовжіть речення.
-         Частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом повітря називається …
-         У слові стільки складів, скільки в ньому …
-         За кількістю складів слова бувають …
-         Склад, що закінчується голосним звуком, називають …
-         Склад, що закінчується приголосним звуком, називається …
-         Слова з рядка в рядок переносимо за …
-         Скільки букв не можна залишати в попередньому рядку і переносити в наступний?
-         Не можна розривати буквосполуки…
-         Якщо дж, дз позначають два звуки, за переносу їх можна …
§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1)   Вивчити теоретичний матеріал параграф 27 ст.99-101.
2)   Виконати вправу 217





1. Самостійна робота.
Запишіть слова, вставляючи пропущені букви та розподіляючи на два стовпчики: І — з літерою г; ІІ — з літерою ґ.
Дзи..а, ..рудень, ..рецький, ..удзик, ..умовий, ..осподар, ..азда, одя.., ..ілка, ..роно, я..ода, ..онт, а..рус, ви..ляд, ..отель.


   2. Лінгвістична гра.
Складіть слова з наборів букв, прочитайте утворене прислів’я.
Тийлю — сяцьмі ріввіт і вихкри хівшля.


3. Самостійна робота.
Перепишіть слова, показавши всі можливі переноси.
Броджу, саджу, кукурудза, гайок, пайок, війна, байка, галка, юрба, ювіляр, ясний, ялина, аптека, щоденний, туманний, годинник, Марія, Юля, подзвонити, надзвичайний, відзнаки, подвір’я, Яша.


4. Робота біля дошки й у зошитах.
Перепишіть, поділяючи виділені слова на склади, укажіть у дужках кількість складів, усно охарактеризуйте їх.
Рідна мова
Буква до букви —
І виникло слово.
Слово до слова —
Звучить рідна мова.
(І. Січовик)

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Літературні диктанти "Захар Беркут" Івана Франка

Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Своєрідність композиції твору. Особливості її мови та символіка образів-жителів країни.